Vendéglátóhely.hu

A gazdasági válság hatása Európában

Hírszerkesztő , 2008. október 27. 8:38

Európa attól tart, hogy a gazdasági válság nem fog olyan könnyen elmúlni, mint ahogyan jött. A Reuters hírügynökség mini-körképe azt támasztja alá, hogy az unió polgárai kezdenek berendezkedni egy korábbinál takarékosabb életmódra.

[MTI] Lukas Schmidt nézegette a homokos tengerpartok és a pálmafák csábító fotóit egy berlini utazási iroda kirakatában, de sóhajtott és elfordult az igéző képektől.
- Valójában el akartam vinni a barátnőmet Spanyolországba decemberben, azt gondolom azonban, hogy valószínűleg itthon fogunk maradni A hitelválságról hallva az ember elgondolkozik azon, hogy mi fog történni a következőkben - jelentette ki a 27 éves műszerész a Reuters hírügynökség munkatársának.

Schmidthez hasonlóan sok európai nyilatkozik úgy, hogy csökkenti a kiadásait olyan, nem alapvető dolgokra, mint az üdülés, a bútor, a ruhanemű vagy a bio-élelmiszer és azzal próbál takarékoskodni, hogy diszkont boltokban vásárol a pénzügyi felfordulás közepette.

- Vannak bizonyos dolgok, amelyeket csökkentettem, például a palackozott vizet - árulta el Sarah Klaus német egyetemista. - Borzalmas elgondolni, hogy ez a hitelválság dolog most valójában befolyásolja az életmódomat. Időnként szoktam bio-boltokban vásárolni, most azonban ezt pénzpazarlásnak tartom - tette hozzá.

Spanyolországban a sajtó jelentette, hogy sok fiatal visszaköltözik a szülei lakásába, pénzügyi okokból.
- El kellett hagynom a lakásomat, most, amikor már mindenem megvolt! Újra a szüleimmel élek - sopánkodott az El País napilapnak a 35 éves Marc Solsona, akinek nemrég sikerült egy lakást vásárolnia Barcelona közelében, mielőtt elvesztette ingatlanügynöki állását.

A Forsa közvélemény-kutató cég friss felmérése szerint a németeknek mintegy 60 százaléka tartja úgy, hogy a gazdasági kilátások tovább fognak romlani. Franciaországban egy közvélemény-kutatás azt mutatta, hogy az elmúlt hetekben a szavazók 64 százaléka lett borúlátóbb a pénzügyi helyzetével kapcsolatban.

Az üzleti tevékenységek - kezdve a luxuscikkeket értékesítőktől az áruházakig, a szállodákig és a jótékonysági szervezetekig - már érzik a recessziós hatást. Olaszországban pedig az AIBA, az elhagyott gyermekek jótékonysági szervezete közölte, hogy a bankrendszerrel kapcsolatos aggodalom az árvaházi gyerekek részére juttatott adományok 20 százalékos csökkenéséhez vezetett.
Karsten Schulz, a német Exklusivwaren online luxus aukciós ház igazgatója azt nyilatkozta, hogy a gazdag emberek már a jelenlegi válság bekövetkezte előtt megkezdték a kiadásaik visszafogását.
- Világos, hogy a luxuscikkek nem mennek úgy, ahogy szoktak - tette hozzá.

Nagy-Britanniában a John Lewis kereskedőház a heti eladások 8.3 százalékos csökkenését jelentette.
Miközben sok bolt és fogyasztó szenved, mások viszont bátor arccal még speciális olvadó ügyleteket is ajánlanak. A londoni Selfridges áruház "hitelmegszorító" csokoládékat árul, miközben a PlumParty parti-kellékekkel foglalkozó cég online ítéletnapi kellékeket ajánl, "Átmenni a poklon" levélnehezékeket és "Csinálj pénzt!" kifestőkönyveket. Amikor az élet értéktelen részvények kötegét adja, csináljunk a partihoz kalapokat - hangsúlyozza a cég.

Több brit étterem "hitelmegszorító ebédeket" ajánl, speciális diszkontáron. Norfolk angol város közelében pénztudatos éttermek barter üzlet keretében otthoni terményekért sört adnak egy kocsmában.
- A múlt héten valaki egy tököt hozott, amelyet felhasználtunk a tök és gyömbér levesünkhöz - Ezért engedményt kapott az étele árából. Mint a helyettes vezető hangsúlyozta, a kocsmája részfizetségként elfogad egyebek között vadhúst, almát és levendulát is - tudatta Rachel Callister, az edgefieldi The Pigs nevű falusi kocsma helyettes vezetője, akit a Reuters hírügynökség kérdezett a válság hatásairól.

Az európaiak azonban a jelek szerint ritkábban esznek étteremben. Egy nemrég készített BBC-felmérés szerint Nagy-Britanniában négy dolgozóból három legalább egyszer egy héten otthonról visz ebédet magának a munkahelyére. Egyharmaduk úgy nyilatkozott, hogy most gyakrabban teszi ezt, mint hat hónappal ezelőtt, s legtöbbjük a gazdasági klímát nevezte meg okként.

Az európaiak aggodalmai a bankokkal és a személyes pénzügyekkel kapcsolatban előnyösek lehetnek az olyan cégek számára, amelyek biztonsági berendezéseket értékesítenek. Párizsban fellendült a széfek eladása. A Solon cég, amely 1920 óta vesz részt a széfkereskedelemben, közölte, hogy az elmúlt hetekben, a Lehman Brothers befektetési bank összeomlása óta több mint 30 százalékos emelkedést tapasztalt.
- Az emberek meg vannak őrülve! Kiveszik a pénzüket a számlájukról, aranyba vagy régi Napóleon aranyakba fektetik és széfben őrzik. Ez vonatkozik a vezérigazgatókra és a hétköznapi Jánosokra is - berzenkedett a Solon egyik eladója

A környezetvédők abban reménykednek, hogy a pénztudatos európaiak értékes autóikat kerékpárokra cserélik a pénzmegtakarítás érdekében.
- A benzin drágulásával a kerékpáralkatrészek értékesítése Németországban 20 százalékkal nőtt ebben az évben - állapította meg Karsten Klama, az ADFC bicikliszövetség részéről. - Az emberek előveszik a régi kerékpárjaikat a pincéből és helyrehozatják őket - hangsúlyozta és hozzátette, nem zárja ki, hogy a pénzügyi válság következtében több német biciklista lesz. Kétli azonban, hogy elsőként a gépkocsijukat fogják feladni a németek. Úgy véli, valószínűleg először az élelmiszeren takarékoskodnak.

A spanyol közlekedési rendőrség több bírság kirovásával küzd. Kisebbek a bevételek a rendszámkiadásból, mert az új autók értékesítése zuhan, ezért a szolgálat vezetője, Pere Navarro a büntetések 15 százalékos emelkedését várja ebben az évben. A traffipaxok számát növelik és adminisztratív eszközöket is alkalmaznak a rendőrség költségvetésének kiegyenlítése érdekében.

Legfrissebb híreinkRSS

További hírek »