A Duna jobb partján, a szentendre-szigettel szemben, a Visegrádi-hegység lábánál, szép természeti környezetben fekvő város.
A Duna jobb partján, a szentendre-szigettel szemben, a Visegrádi-hegység lábánál,
szép természeti környezetben fekvő város. Területén keresztülfolyik a Bükkös-patak,
a Sztaravoda- és a Sztelin-patak vize, völgyeik mozgalmassá teszik a felszínt. Elsősorban
üdülőváros, művészeti – kulturális centrum, jó közlekedése folytán a főváros
egyik elővárosa. Számos oktatási intézménye, nem jelentéktelen ipara is van.
A környező területek az őskor óta lakottak. Az első, név szerint ismert, itt élő népek
az illírek, őket a kelták követik. A népvándorlás elsöpörte a kis római települést.
A hunok pusztították el, de az őket követő germán longobárdok nyomán hazánk legnagyobb
longobárd temetőjét tárták fel a régészek. Az avarok idejében fejedelmi központ volt.
A honfoglalás során a vidék Kurszán fejedelem szállásterülete lett, majd Árpád fejedelem
vette birtokába. Hamarosan kis falu jött itt létre, amelyet István király 1009-ben
a veszprémi püspöknek adományozta. Temploma már a XIII. században is állott, a település
a nevét védőszentjéről, Szent Andrásról kapta. Szentendre néven a XVIII. századtól
kezdve szerepel.
A török időkben nagyrészt elpusztult fokozatosan elnéptelenedik. A törökök kiűzése
után 1690-ben, fordulat következik be a város történelmében. A törökök elől menekülő,
a császárral szövetséges szerbek, akiket Csernojevics Arzén pátriákra vezetett, áttelepedett
Magyarországra. Egyik fő települése Szentendre volt, ahol 6000 ember talált menedéket.
A szerbek, származásuk szerint külön városnegyedekben telepedtek le, mindegyik közösség
létrehozta templomát. Így századokig hét görögkeleti templom volt a városban. A város
a szerbség magyarországi egyházi és kultúrközpontja lett.
A város 1767-ben újra kamarai birtok, amely a szolgáltatások adóval történő megváltása
révén kedvez a fejlődésnek. Mária Terézia látogatásakor kieszközlik a szabadalmas
királyi város címet. A XIX. század folyamatos hanyatlást hozott. A szerepkörét fokozatosan
elvesztő kisvárosnak a kegyelemdöfést a filoxéra 1800-as pusztítása adta, amely szinte
teljesen megsemmisítette a legfőbb létalapot a bortermelést.
A századforduló után egyre több villa, nyaraló épült. A művészek kezdték felfedezni
Szentendrét, különösen a Ferenczi család 1889-ben történő odaköltözése volt nagy fontosságú.
A két világháború között a kiránduló forgalom nőtt, de 1926-tól megalakult a Szentendrei
Festők Társasága is. A harmincas években a város segítségével művésztelep létesült.
A felszabadulás után, de különösen a hatvanas évektől kezdve számíthatjuk Szentendre
új fénykorát.
LÁTNIVALÓK:
Katolikus kálvária: Az egykor állatvásárok színhelyéül szolgáló, ma parkosított
terület keleti végén találjuk. Barokk alkotás a XVIII. századból. Ovális alaprajzú
kerítésfallal övezett épület, amelyen díszes barokk vasrácsajtó nyílik. Belül kápolna,
félköríves lépcsőkkel megközelíthető terasszal, három későbbi kőkereszt egészíti ki.
Római kőtár: Ulcisia Castra katonai táborának helyén, a város területén talált
római kori kőanyagot mutatják be itt. Sírkövek, szarkofágok, oltárok, emléktáblák
gyűjteménye.
Pozsarevacska: Görögkeleti templom. A szerbiai Pozsarevas környékéről érkező
letelepülők barokk templomukat 1690-ban fából építették fel, majd 1759-ben kőből újjáépítették.
A tornyot 1794-ben utólag toldották az épülethez. A kőkerítés copf kapuján belépve
a külsőleg rendkívül egyszerű egyhajós, homlokzati tornyos épület középső oldalkapujához
érkezünk. A templomkertben szép régi sírköveket találunk. A belső tér egyhajós, csehboltozatos,
finoman tagolt.
Barcsay Múzeum: Két egybeépült, eredetileg barokk és klasszicista épületből
létrejött földszintes kisvárosi ház. Két szép kőkeretes kapuja, öt falpillérrel díszített
hosszú homlokzata van. 1978-ban alakították át múzeumi célra. Barcsay Jenő a jelenkori
magyar festészet iskolát teremtő nagy egyénisége 1929-től kezdve kötődött a városhoz.
A városnak ajándékozott több száz képe lett a múzeumi gyűjtemény alapja.
Blagovesztenszka-templom: Barokk-rokokó stílusjegyeket hordoz. A fő tértől
a Dunáig letelepedő görög kereskedők építették, legelőször szintén fából. Az 1750-es
években valószínűleg Mayerhoffer András építette fel mai formájában. Erkélyes rokokó
kapuzata, csigás-volutás oromzata van, a toronynak magas, erkélyes harangablakai.
Oldalhomlokzatán freskó, gyertyafülke és egy szentendrei görög kereskedő sírköve található.
Háromszakaszos hajóját fiókos dongaboltozatok fedik, a kettőzött falpillérek rokokó
fejezetei igen változatos kialakításúak. A felszerelési tárgyak között van egy moszkvai
ötvösművész által készített, domborműves evangéliárium.
Ferenczy Károly Múzeum: Klasszicista stílusú épület. 1797-ben készült el, szerb
iskolának szánták, 1812-től 1816-ig szerb nyelvű tanítóképzőnek adott otthont. 1951
óta múzeum, 1972 óta a Ferenczy család tagjainak műveit állandó kiállításon mutatja
be. Az épület egyemeletes, a gazdagon tagolt homlokzat plasztikus megjelenésű. Kilenctengelyes
homlokzatának közepén a kora klasszicista-copf jellegű kapu kap nagy hangsúlyt. Az
egykori iskola melléképületei helyén két- illetve háromemeletes modern, nagy üvegfelületekkel
rendelkező épületszárnyak veszik körül az intim hatású udvart, ahol Ferenczy Béni
több szobra kapott helyet.
Kovács Margit Múzeum: Az épület a XVIII. század elején épült barokk stílusban,
sóháznak. Volt postaállomás, plébánia, majd Dimcsics Vazul kereskedő lakóháza. Kovács
Margit művésznő Szentendrének ajándékozott tárgyait a múzeumi célra átalakított épületben
1973 óta mutatja be. Kovács Margit a magyar kerámiaművészet egyik megújítója. Az egyik
legnépszerűbb magyar múzeum. A főhomlokzat legfőbb dísze az apácarácsos ablaksor,
míg a mellékhomlokzat szépségét az ívesen megtörő csupasz falfelület és gazdagon díszített
kőkeretes barokk kapuzat ellentéte adja.
Szentendrei képtár: Egy tetőszerkezet alatt meghúzódó, eredetileg hat különálló,
barokk stílusú kereskedőház. Sajátos elrendezésükkel egész Közép-Európában egyedülálló
típust képviselnek. A hat kereskedőház a régebbi időszakból megmaradt három telekre,
illetve a korábbi lakóházak maradványaira épült. Az épület földszintjén 1978-ban nyitották
meg a Szentendrei képtárat, a városban alkotó művészek állandó kiállítási helységéül.
A változó tematikájú kiállítások megtekintésével némi fogalmat alkothatunk az egykori
kereskedőházak beosztásáról is.
Szentendrei Műhely Galéria: Erősen átalakított egykori barokk lakóház, szép
múlt századi faportállal. 1980-ban a Képcsarnok itt rendezte be a városban alkotó
művészek első kisgalériáját.
Római katolikus templom: Gótikus és barokk stílusjegyeket mutat. Ezen a helyen
már a XIV. század első felében gótikus templom állt, amelyet a XV. században bővítették.
A török időkben megrongálódott épületet a XVIII. században lényegében mai formájában
állították helyre. A homlokzati tornyot sarokpillérek erősítik, a délnyugati támpilléren
gótikus, kőből faragott napóra látható. A kőpárkányokkal elválasztott emeletek közül
az elsőn román, a másodikon gótikus ablaknyílások vannak. A templom belsejébe lépve
a háromszakaszos hajó és kétszakaszos szentély képe tárul elénk. Barokk boltozatok,
díszítőfestés adják meg a templom jellegét. Értékesek a szentély két sarkán található
mellékoltárok szobrai, a szószék rokokó faragványai. Érdekes berendezési tárgy még
a szamár-hegyi katolikus dalmátok zászlója, amely Szent Orbánt, a szőlőművelők védőszentjét
ábrázolja.
Belgrád székesegyház: Barokk-rokokó stílusú. A hagyomány szerint a szentendrei
szerbek ezen a helyen emelték első kőtemplomukat. A Vár-domb környékén a Belgrádból
érkezettek telepedtek meg. A mai templom 1764-ből származik, de befejezése, díszítése
a század végéig húzódott. Az impozáns templom egy kert mélyén áll, keletelt szentéllyel.
A templomkertben régi sírköveket látunk és Vujicsics Tihamér zeneszerző sírkövét a
templom falában. A homlokzati tornyos épület külsejét copf jellegű díszítés ékesíti,
az építészeti megoldások a torony kiemelését szolgálják. A torony alatti átjáróból
nyíló főkapu fafaragásai szintén a hazai rokokó legszebb alkotásai. A templombelső
egyhajós, és elrendezése a pravoszláv templomok hagyományait követi. A kórus alatt
van a nők temploma, a négyszakaszos egy lépcsővel lejjebb elhelyezkedő hajó a férfiak
temploma, a szentélyt az ikonosztáz választja el a hívőktől. Külön kiemelkedő művészi
érték a püspöki trón és a szószék pazar díszítése, de elsősorban a bolthevederig felmagasodó
ikonosztázion.
Tobakosok keresztje: A Boszniából érkezett szerbek városrésze. Mivel a bőrkikészítés
volt a fő foglalkozásuk, tímároknak – azaz régi szóhasználattal tobakosoknak
hívták őket. Díszes, rokokó jellegű kovácsoltvas keresztjük egyszerű kőoszlopról tekint
le templomukra, a Probrazsesznkára. Innen a Szamár-hegyről igen szép kilátásban gyönyörködhetünk.
Szőlősgazdák keresztje: Barokk műremek. A város 2500 hold szőlőjének védelme
érdekében, a fagy és a jégverés ellen emelték a legfőbb szőlőtermő terület közelében
a ma is álló Dézsmaházzal szemben. Szőlőmotívumos faragványokkal díszített kovácsoltvas
kettős kereszt.
Preobrazsenszka-templom: A tobakosok barokk temploma a legvonzóbb elhelyezett
pravoszláv imaház. A keletelt, homlokzati tornyú építmény a Szamár-heggyel szembefordulva,
egy árnyas udvar mélyén áll. A szentendrei mester által készített kovácsoltvas kapuszárnyak
a pesti szerb templom kapujának másolatai. Az 1700-as évek közepén elkezdett építkezést
csak a század végén, már copf ízlésben fejezték be. Az ablakok, az oldalkapu, a szentély
kőkeretes fülkéi még barokk stílusban készültek. A templombelső egyhajós, egyszakaszos
tér, a kórus hiányzik. A belső berendezés festett, faragott, aranyozott rokokó munka,
kiemelkedő értékű az ikonosztázion. Az ikonosztáz jobb és bal oldalán az énekes padok
helyezkednek el, a szentélyben áll az áldozást előkészítő vörös márvány asztal.
Lázár cár keresztje: A szentként tisztelt nemzeti hős Lázár cárt a szultán
1389-ben, a szerb nép sorsát századokra meghatározó rigómezei csata után lefejeztette.
Tetemét 1690-ben a ravanicai zárdából idemenekítették és a parton az erre a célra
emelt fatemplomban helyezték el. Később a visszatelepülők az ereklyét hazavitték,
a lebontott fatemplom helyén kora klasszicista oszlopon egyszerű emlékkereszt hirdeti
a cár emlékét.
Szabadtéri Néprajzi Múzeum: Valóságos kirándulásnak számít felkeresni a várost
övező hegyek lábánál fakadó Szabadság forrás vidékét, ahol 1966-tól indultak meg az
Országos Szabadtéri Néprajzi Múzeum létesítésének munkálatai. 46 hektárnyi területen
kívánja bemutatni Magyarország népeinek hagyományos tárgyi kultúráját. A különböző
tájegységekről áttelepített épületek adnak helyet a tárgyaknak, így a leghitelesebben
ismerhetjük meg az ott élő emberek életmódját, kultúráját, sajátos műveltségét. A
kiállítás a különféle nemzetiségek és tájegységek, társadalmi rétegek háztípusait
is bemutatja.
Szentendrei sziget: A Visegrádi szorost elhagyva jelentősen lecsökken a Duna
sebessége, hordalékát lerakja. Így alakult ki a 31 km hosszú, átlagosan 2,3 km széles
sziget. Felszínét a Duna hordaléka építi fel és a vízen kívül a szél formálta. Kavicsrétege
jó minőségű ivóvizet biztosít a fővárosnak. A sziget egész területe természetvédelmi
terület, mert a Duna állandóan lakott szigetei közül még mindig ez a terület őrizte
meg legjobban természetes képét. Változatos növénytársulások találhatók nagyon kis
területeken – a mocsárrétektől az ártéri erdőkön át a homokdombok jellegzetes
növényzetéig. A Pilis és a Börzsöny ragadozó madarainak fő tápláló területe.
KÖZLEKEDÉS:
A Budapesttől 20 km távolságban fekvő város többféle módon közelíthető meg. Itt van
a budapesti HÉV végállomása. Kikötőjét érintik a Budapest és Esztergom között közlekedő
menetrendszerű és kirándulóhajók. Megközelíthető autóval a 11. sz. főútról, valamint
autóbusszal.