Vendéglátóhely.hu

Az amerikaiak újból takarékoskodnak

Hírszerkesztő , 2008. október 7. 19:31

Mivel a pénzügyi válság arra kényszerítette őket, hogy ismét felfedezzék a takarékoskodás erényét, az amerikaiak sokasága kezd ismét zöldséget termeszteni kertjében, gyűjtögetni az akciós engedményeket az üzletekben, vagy akár használt ruhát vásárolni.

[MTI] "Azokat a gyakorlatias dolgokat teszem, amelyeket az emberek mindig is szoktak" - magyarázza Sandra, a 64 éves elvált asszony. 'Kiárusításokon vásárolok, este 8 óra után kapcsolom be a mosógépet, amikor olcsóbb az áram, hidegvizet használok és a kandallóval fűtöm a ház felső emeletét" - mondja a 15 éves lányát egyedül nevelő nő. "Ha nem muszáj, nem ülök az autóba, és alkuszom a konfekciós üzletekben" - teszi hozzá.

Egy washingtoni kávéházban a nyilatkozó férfi nem akarja elárulni nevét: "Nadrágom kifényesedett, ingem rojtos, zoknim lyukas, de ilyenkor az ember nem veri magát kiadásokba." Egy másik vendég fizeti ki a kávéját.

Az 51 éves Denise, aki egy vendéglőben dolgozott, lemondott a szabadságáról. "Tengeri körutazást szerettem volna tenni, de ehhez pénzt kellett volna megtakarítani, és erre ma nincs módom" - magyarázza a négygyermekes családanya. Abban sem biztos, hogy hét unokájának készíthet-e süteményt karácsonykor, mint szokta: "A hozzávaló annyival drágább lett...".

Amikor a gazdaság recessziót él át, a takarékoskodás visszatérése tapasztalható" - magyarázza Martha Starr, a washingtoni Amerikai Egyetem közgazdaságtan-professzora. Az amerikaiak új trükkjeit dicséretesnek tartja, de figyelmeztet, hogy nem lenne helyes túlzásba vinni azokat.

"Ha tulságosan meghúzzuk a nadrágszíjat, akkor egyenesen afelé tartunk, amitől tartunk, a súlyos gazdasági hanyatlás felé. Ha mindenki a fogához üti a garast, leromboljuk egymás munkahelyeit. Ha nem megyünk étterembe, azoknak el kell bocsátaniuk a személyzetet" - figyelmeztet Starr asszony.

Az amerikai gazdaság szeptemberben 159 ezer munkahelyet vesztett és a világ legnagyobb gazdaságában a munkaadók a foglalkoztatottság további hanyatlására számítanak.

Hogy megnyerjék a vásárlókat, a kereskedők óriási árcsökkentést hajtanak végre, ingyenes szállítást ígérnek és más ösztönzésekhez folyamodnak. A karácsony közeledtével a Wal-Mart, a vezető áruházlánc csökkentette minden népszerű játék árát és azt ígérte, hogy az egész ünnepi szezonban térítés nélkül szállítja házhoz azokat.

A Leisure Enthusiasts üdültető cég 250 dollár engedményt kínál a repülési poggyászdíjból vagy az üzemanyagból ügyfeleinek "az üdülések fellendítésére".

A KB Toys játékkereskedelmi cég 10 dollár alá csökkentette számítógépes játékainak és DVD-jeinek árát, hogy a fogyasztók "többhöz juthassanak hozzá ezekben a nehéz gazdasági időkben".

A hitelre történő vásárlás és az eladósodás évei után a válságba sodródott amerikaiak ismét nagyobb érdeklődést tanúsítanak a takarékoskodás iránt, hiszen ez az ország a kemény munkára és a pénz iránti érzékre alapozódik - emlékeztet Barbara Dafoe Whitehead, aki "az új megtakarításról" írt tanulmányt az Institute for American Values nevű intézet kiadásában. "Két-három évvel ezelőtt, ha csak kiejtette az ember a megtakarítás szót, a szemébe nevettek a többiek és azt mondták: +Ugyan már, ez annyira a XIX. századra emlékeztet!+" - emlékeztetett a kutató.

Legfrissebb híreinkRSS

További hírek »