Vendéglátóhely.hu

Balaton: ellehetetlenült kikötőfejlesztések, széthulló zászlóshajóprojekt

Hírszerkesztő , 2008. április 4. 13:46

Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke szerint a kormány balatoni zászlóshajóprogramja "meghalt" az egységes döntéshozatal hiánya miatt, de részleteiben megvalósítható.

[MTI] A tanács elnöke a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság csütörtöki ülésén beszélt erről.
Rosta Sándor, az idegenforgalmi bizottság elnöke azt hangsúlyozta, hogy a Balaton több turisztikai területén is sürgető jogszabály-módosítási igény merült fel - egyebek közt a kikötőfejlesztések ellehetetlenülése, a lovas-turizmus hiányzó hatósági szabályozása, illetve az orvhalászat és a szabálytalan horgászás gyenge szankcionálása miatt. Az elnök jogászok bevonásával kezdeményezi a szükséges módosítások kidolgozását.

Suchman emlékeztetett arra, hogy a zászlóshajó projekt egyik eleme volt a forrásokra évtizedek óta hiába váró zánkai ifjúsági centrum nagyszabású fejlesztése, amely az erőfeszítések ellenére nem részesülhetett eddig uniós támogatásokban. Suchman Tamás kijelentette, ameddig teheti, megakadályozza, hogy eladják az Európában is egyedülálló adottságokkal bíró, 200 hektáros üdülőt. Hozzátette, a szociális tárca vezetőjével összefogva kutatják annak pénzügyi lehetőségét, miként lehetne a zánkai tábor Európa egyetlen olyan centruma, amely a fogyatékkal élőknek kulturális és üdülési lehetőségeket biztosít.

Beszámolója szerint az eddig beadott balatoni turisztikai pályázatok egyharmada kihullott a rostán a rossz előkészítettség miatt, ami jelzi, hogy szükség lenne a pályázat-előkészítésre szánt támogatások növelésére.

A BFT elnöke beszélt arról is, hogy a Balaton törvény átfogó módosításának várható elfogadásáig, vagyis három hónapon belül el kell készülnie a beruházások összehangolását szolgáló balatoni fejlesztési térképnek. Hangsúlyozta, az új befektetéseknél, fejlesztéseknél a külterületek belterületbe vonása helyett a múltban tömegével épült "felejthető" épületeket lebontó, barnamezős beruházásokat kell szorgalmazni.

Mint kiderült egy balatoni regionális vasút létjogosultságának vizsgálatát kezdeményezte a BFT vezetője a MÁV-nál. A vasúttársasággal már korábban megkezdett, a balatoni vasútállomások kerékpárturizmus számára történő hasznosításáról (a megüresedett helyiségekben fürdési, pihenési internetezési lehetőség kialakításáról) megkezdett tárgyalások pár hónapon belül révbe érhetnek - mondta Suchman Tamás.

Fekete György, a Danubius Health SPA Resorts igazgatója tarthatatlannak nevezte a balatoni vonatszerelvények állapotát és a vasúti közlekedés lassúágát, mondván, a múlt század elején hamarabb le lehetett érni a fővárosból Hévízre, mint manapság.

Bogó Ágnes a Zánka Kht. igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy hosszú évek óta nem fordít az ország semmit az ifjúságturizmusra, ami potenciálisan 20 millió vendégéjszaka lehetőségét rejti magában.

Wossala György a Magyar Vitorlás Szövetés elnöke szerint a Balaton alkalmas lenne arra, hogy Európa vitorlásparadicsoma legyen, de az ehhez szükséges kikötőfejlesztéseket elleheteleníti a jelenlegi jogszabályi háttér. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója is kifogásolta az évekig elhúzódó, bürokratikus, és állandóan változó kikötő-engedélyeztetési eljárást. A szakemberek nonszensznek nevezték azt is, hogy a kis csónakkikötők engedélyeztetési procedúrája pont akkora, mit a nagyberuházásoké.

Több hozzászóló is sürgette a Balaton északi partján hiányzó, M9-es autópályát és a 84-es főutat érintő fejlesztéseket, továbbá több vízi-fesztivál, -karnevál, evezősverseny szervezését a Balatonnál.

Legfrissebb híreinkRSS

További hírek »