A Dunakanyar s egyben az ország legnagyobb forgalmú, táji, természeti és történelmi látnivalókban leggazdagabb üdülő- és kirándulóhelyeinek egyike.
A Dunakanyar s egyben az ország legnagyobb forgalmú, táji, természeti és történelmi
látnivalókban leggazdagabb üdülő- és kirándulóhelyeinek egyike.
A 2200 lakosú község a Dunazug-hegység északkeleti szögletében, a Visegrádi-hegységnek
a Dunára néző hegyei alatt fekszik. Nagymarossal szemközt, a Duna Áttörésének legszebb,
legfestőibb pontján Jelentőségét, látottságát sokban növeli a fővároshoz való közelsége,
kitűnő megközelíthetősége.
LÁTNIVALÓK:
Vizibástya: A dunai hajóforgalmat ellenőrizte és az alsóvár vízellátását biztosította.
Több emeletes román stílusú építmény volt. Különösen a török háborúkban játszott fontos
szerepet. A Duna-parti vontatóút, később az országút építése miatt lebontották, mai
formáját Schulek János 1937-es helyreállítása során nyerte. Ma kiegészítve áll. Láthatjuk
az egykor kis várudvart, a falakon a román korból való ajtókat és ablakokat. Címeket,
az országzászlót, IV. Béla szobrát tekinthetjük meg.
Görgey-ház: Itt élt Görgey Artúr életének utolsó szakaszában, visegrádi önkéntes
száműzetés idején.
Lakótorony: A Duna mentén páratlan épületegyüttest alkot a Vízibástya –
az alsóvár és a fellegvár erős falakkal összekötött rendszere. Valószínűleg a Rajna
vidéknek vámvárai mintájára épült. Maga a lakótorony kétségtelenül francia mintára
készült el és francia mesterek valószínűleg közvetlenül részt vettek felépítésében.
A várral egy időben felépült torony a védelmi funkción túl részben a királyi udvar
elhelyezésére, részben vendégjárás idején a kíséret elszállásolására is szolgált.
Újabb adatok szerint Mátyás király egy ideig itt tartotta fogva Drakulát. A masszív
épület a török háborúk során lőporrobbanás következtében részben leomlott. Ötszintes
román építmény volt, a tetőteraszon párkányzattal, alatta körbefutó fedett védőfolyosóval.
A múlt század hetvenes éveitől Schulek Frigyes kezdte meg a restaurálását –
ez volt a hazai műemlékvédelem kezdete. Csak a harmadik emeletig jutott el, az épületet
a két világháború között látták el ideiglenes zsindelyes fedéssel. Az 1950-es tűzvész
után, Sedlmayr János tervei szerint, mai formájában 1968-ban készült el. A hiányzó
részeket vasbetonból építették meg. Az ötszintes épület 31 m magas, falvastagsága
3,5 m, a nyújtott hatszög csúcsainál 8 m. Legépebb a keleti oldal maradt meg, itt
több eredeti ablaknyílást találunk. A nyugati oldalhoz melléktorony csatlakozott,
amelyet elbontottak. Az alsóvárat falrendszer veszi körül, amelynek legépebben megmaradt
része az északi kaputorony.
Ma az alsóvárban kiállítás van. Az első szinten a Szakál Ernő által helyreállított
Anjou-kútház, a galérián a vár újjáépítésének története látható.
A második emeleten a Mátyás-kori reneszánsz kőfaragványokat állítják ki.
A harmadik emeleten időszaki kiállítások, a negyediken az egykor boltozatokat jelző
acélhálók alatt Visegrád történetét mutatja be a kiállíáts.
Sibrik-domb: A 330-as években épített római tábor 200-300 fős védősereget fogadott
be. A háromszög alaprajzú erősség falai 1 m vastagok voltak, sarkain legyező alakú
saroktornyok álltak, a falakat patkó alakú tornyok erősítették.
A késő római kor kaputornyát is megtalálták. A helyére épült ispánsági várból mól
megmaradtak az ispáni lak falainak maradványai. Ezekre az építményekre a talajszintből
kb. fél- 1 méterre kiálló maradványok emlékeztetnek.
Vadászkastély: Egykor a koronauradalom intézőjének háza volt, a múlt században
királyi vadászház, majd a Mátyás király Múzeum épülete.
Fából épült részeit lebontották. A főépület és az előtte lévő kapu helyrehozatalra
vár, az egykori árkádos oldalszárnyakban a kőtár kapott helyet.
Mária-kápolna: A platánsor tengelyében álló XVIII. századi barokk kápolna,
korabeli oltárral és kegyképpel.
Plébániatemplom: Késő barokk építmény 1782-ből. Homlokzati tornyos, egyhajós
épület. Barokk berendezése van, a főoltárkép Vinzenz Fischer alkotása.
Fellegvár: A IV. Béla idején épült vár még csak az ún. északi palota-szárnyból,
az öregtoronyból, az épületeket körülvevő kerítőfalból, a csapóhidas-farkasvermes
kaputoronyból állt. Az Anjou-korban először a kaputoronyhoz kapcsolódó nyugati és
keleti palotaszárnyak épülnek fel, majd I. Lajos korában elnyeri formáját a belső
vár az azt körülvevő védő sikátorral és várárokkal, és felépítik az alsó várudvart
is. Zsigmond felépíti a külső várfalrendszert és a keleti kaputornyot. Mátyás király
teljessé teszi a várudvar körülépítését, új lovagtermet emel a nyugati szárny fojtatásában.
A török időkben több ostromon esett át, de a kegyelemdöfést a Lipót császár által
elrendelt lerombolás adta.
A múlt század 70 éveiben inkább csak feltárások folytak, a vár további feltárása és
helyreállítása az 1970-évektől indult meg. Helyreállították a kaputornyot, bizonyos
mértékig a keleti és nyugati palotaszárny épületeit is.
A vár megtekintését a keleti kaputoronnyal kezdhetjük, 1964-ben hozták rendbe. Ötszög
alaprajzú erős torony, a boltozott belső térben ülőfülkében, az emelet magasságában
jól lehet látni a védőfolyosót hordó kőkonzolokat.
Az egykori északi őrtorony maradványaitól pár lépcsőn juthatunk fel a középső várudvar
helyreállított épületében, ahol a vár építéstörténetével ismerkedhetünk meg.
A torony emeletéről szép kilátás tárul elénk.
A várudvaron a ciszterna, az öregtorony alapfalai és a még javítás alatt álló északi
szárny látható. A nyugati szárny ablaknyílásai és a középkori termek aránylag jó állapotban
megmaradtak. Kandallómaradványok, szép kilátás a Dunára. A keleti oldalon a kápolna
és a vendégszárny épületének első szintjét állították helyre.
Apátkúti-völgy: Mélyen benyúlik a Pilisi Tájvédelmi Körzet területére. Szépen
berendezett pihenőhelyek, foglalt források, vízesés. Az Apátkúti vadászházat és a
botanikus kertet a Natorus programjain részt vevők tekinthetik meg. Csoportoknak gyalogos
és autóbuszos fél- és egész napos kirándulásokat szerveznek, előzetes bejelentésre.
KÖZLEKEDÉS:
Vasúton a Budapest-Szob fővonalról révátkeléssel érhető el. A helyiérdekű vasút (HÉV)
Budapesttől-Szentendréig közlekedik, innen autóbusz-csatlakozás Visegrád felé. Közvetlen
autóbusz-járatok is indulnak a Budapest Engels téri Volán pályaudvarról Visegrádra.